Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Brownlee, J. (2001) (2003). Paradigm shifts in pre-service teacher education students: Case studies on changes in epistemological beliefs. Australian Journal of Educational & Developmental Psychology, 3, 1-6.
Chan, K.-W. & Elliott, R. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20, 817-831.
Chan, K.-W. & Elliott, R. G. (2000). Exploratory study of epistemological beliefs of Hong Kong teacher education students: Resolving conceptual and empirical issues. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 28, 225-234.
Chan, K. (2004). Preservice teacher’s epistemological beliefs and conceptions about teaching and learning: Cultural implications for research in teacher education. Australian Journal of Teacher Education, 29(1), Artículo 1. Extraído de http://ro.ecu.edu.au/ajte/vol29/iss1/1
Chan, K.-W. & Elliott, R. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20, 817-831.
Cheng, M. M. H., Chan, K.-W., Tang, S. Y. F. & Cheng, A. Y. N. (2009). Pre-service teacher education students’ epistemological beliefs and their conceptions of teaching. Teaching and Teacher Education, 25, 319-327.
Cheng, M. Olafson, L. & Schraw, G. (2006). Teachers’ beliefs and practices within and across domains. International Journal of Educational Research, 45, 71- 84.
Chiau, M. H. (2002). Convite a filosofia. 12 ed. São Paulo: Ática.
Delgado, (2002). Estudio de las Teorías Implícitas de la educación Física en la Formación Inicial Docente de los maestros en diferentes especialidades ¿Qué opinan los futuros maestros? CRONOS. 2. 34-44.
Delgado, M & Molina, Z. (2003). Estudio de las teorías implícitas de la educación física en la formación inicial de los maestros en diferentes especialidades de la facultad de ciencias de la educación de la Universidad de Granada. Diferencias en función del género. Retos, Nuevas Tendencias en la Educación Física, Deportes y Recreación. 5. 27-38.
Delgado, M. y Zurita, F. (2002). Estudio de las teorías implícitas de la educación física en la formación inicial de los maestros en las diferentes especialidades.¿ Qué opinan los futuros maestros?. CRONOS Revista universitaria de la actividad y el deporte. 2 34-44.
Devís, J. y Molina, J. (2004). Las funciones de la educación física escolar: de la modernidad a la postmodernidad. En F. Caparroz, y N. De Andrade (Dir.), Educaçao física escolar. Política, investigaçao e intervençao (pp. 35-49). Brasil: LESEF/UFFS y NEPECC/UFU.
Dweck, C. S. (1999). Self Theories: Their Role in Motivation, Personality, and Development. Hove: Psychology Press, Taylor and Francis Group.
Fullan, M. G. & Stiegelbauer, S. (1997). El cambio educativo: guía de planeación para maestros. México DF, México:Trillas.
Gálvez, C. A. P., & Jiménez, R. G. (2013). Teorías implícitas y proyectos educativos: una visión paradigmática de la educación física. Educere, 17(58), 465-474.
Garcia, M,& Cristian, S, (2011),Creencias Epistemológicas de Estudiantes de Pedagogía en Educación Parvularia, Básica y Media: ¿Diferencias en la Formación Inicial Docente, PHYKE, Vol 20, nº 1, 29-43.
Guerra, P. (2008). Creencias epistemológicas y de eficacia docente de profesores que postulan al Programa de Acreditación de Excelencia Pedagógica y su relación con las prácticas de aula (Tesis de Magíster no publicada), Escuela de Psicología, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.
Gómez, V., Santa Cruz, J., Thomsen, P. & Rodríguez, C. (2008). Diseño, aplicación y análisis de una intervenciónpara elevar la calidad del aprendizaje en el aula a partir del cambio conceptual del profesor sobre sus prácticas pedagógicas constructivas (Proyecto FONDECYT 2007/1070798). Santiago, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Educación, Departamento de Psicopedagogía y Orientación.
Gracia, A. (2007). La crisis silenciosa de la educación física: un problema epistemológico conceptual de la educación física. Revista Corporeizando. (1). N°1. Universidad Pedagógica Nacional.
Kagan, D. M. (1992). Implication of research on teacher belief. Educational Psychologist, 27, 65-90.
Macchiarola de Sigal, V. & Vogliotti, A. (2003). Teorías implícitas, innovación educativa y formación profesional de docentes. Río Cuarto, Argentina: Universidad Nacional de San Luis.
MINEDUC (2005). Informe comisión sobre formación inicial docente. Chile: Serie Bicentenario.
Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62 307-332.
Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
Pozo Municio, Juan Ignacio & Gómez Crespo, Miguel Ángel. (1998). Aprender y enseñar ciencia: el conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Madrid: Serie colección Pedagógico Manual, Ediciones Morata.
Riviere, Ángel. (2001). Desarrollo de las capacidades cognitivas interpersonales. Serie Sicocognitiva y educativa (3a. ed.). Buenos Aires, Argentina: Aique.
Sinatra, G. M. & Kardash, C. M. (2004). Teacher candidates’ epistemological beliefs, dispositions, and views on teaching as persuasion. Contemporary Educational Psychology, 29, 483-498.
Vaquero, A. (2005). La formación del profesorado de educación física: alguna cuestiones. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación. 7, 35-41.
Vázquez, V. (2001). Los fundamentos de la Educación Física. En V. Vázquez (Coord.), Bases Educativas de la Actividad Física y el Deporte (pp. 47- 68). Madrid: Editorial Síntesis.